#erasmusplus, #árpád pécs, #tanárvagyok - beszámolók

 

Kollégáink a projektünknek köszönhetően Európa 5 országában fordultak meg tanfolyamokon vagy szakmai látogatáson. A munkanyelv angol, német, illetve olasz volt. A 15 különböző mobilitást 11 személy valósíthatta meg 2022. június 1. és 2023. november 30. között.

Tóth Éva – Németország (Düsseldorf)

Szinder Nóra – Németország

Tóth Éva – Németország (Essen)

Puglics Éva – Németország (Deggendorf)

Tóth Éva – Németország (Deggendorf)

dr. Ráthné Tóth Edit – Olaszország

Deákné Palkovics Éva – Olaszország

Szabó Gabriella – Ausztria

Raáb-Kovács Ágnes – Németország

Puglics Éva - Ausztria

Hegedüsné Rabatin Gabriella - Ausztria

Zseli Krisztina - Olaszország

Puglics Éva – Németország (Berlin)

Lengyel Lejla – Málta

Györei Szabina Kinga – Törökország

Tóth Éva – projektkoordinátor - 2022. augusztus 1.

Német szakos tanárként nagy örömmel töltött el, hogy hosszabb idő után újra német földön tölthettem 2 hetet a német nyelvet gyakorolva, mely igen gazdag volt élményekben, de izgalmakban is.

A vonatok késése nem csak a magyar részen, hanem a német vonalakon is jellemző volt, de az utóbbi részen valahogy megoldották a pótlást, átirányítást, egyéb lehetőségeket támasztva.

Kurzusom címe „Intensivsprachkurs Deutsch und digitale Ideen für den Unterricht” (Intenzív német nyelvtanfolyam és digitális ötletek a jelenléti, az online és a hibrid tanításhoz), melyet azért választottam, mert a német nyelv mellett, fejleszteni kívántam digitális ismereteimet is. Több webes felülettel ismerkedtem meg, melyek az órák előkészítését és megvalósítását segítik, illetve bevezetést nyertem a hibrid oktatás témakörébe. Csodálattal tapasztaltam, hogy a pandémiás korszak kihívásaira milyen gyorsan reagáltak a németek, a tanári találékonyság és kreativitás mellé párosult a technikai eszközök segítő megléte (forgó kamerák, tantermet befogó mikrofonok, két képernyő és e-táblás kivetítés, …)

Az analóg tanítási folyamat színesítéséhez a kultúra és esztétika, avagy kulturális észlelés a nyelvoktatásban tárgyköréből hoztam példát:

Milyen kép passzol ma hozzád és miért?

Der Teufel steckt im Detail - Az ördög a részletekben rejlik – egy képrészlet fekete takarását kell kitalálni – beszédkészség, kommunikáció

Akrostichon – egy festmény címéhez vagy festőjéhez készíts rövid verset.

De úgy gondolom, hogy ezeket jégtörőnek bármely óra bármely témájában lehet alkalmazni.

Ami fontos lehet még a 21. század kompetenciáit illetően tanuló és tanár számára egyaránt, az a 4 K-s szemléletmód: kreativitás, kollaboráció, kritikai gondolkodás és kommunikáció. A szavak a jelenlegi helyzetet tekintve különösen üzenetértékűek.

Düsseldorf városa befogadott, mivel egy multi-kulti város, ahol gazdag, szegény, fehér és fekete, meg a köztes valóság is megfér egymás mellett. A boltokban szinte nem található német anyanyelvű eladó, a kisegítő munkákat mindenütt bevándorlók végzik, néha nehéz német szót hallani az utcán.

Az IIK nyelviskola jól felszerelt és színvonalas módon megszervezett tanfolyama szerethetővé tette a néhol a 70-es éveket idéző várost, ahol azonban a modern is jól megtalálható.

Szabadidőmben igyekeztem mindent megfigyelni és megörökíteni, voltam a környező településeken és hétvégén a 9 eurós havibérletnek köszönhetően felutaztam a tengerhez (Norddeich), hajóra ültem (Norderney), jártam a dűnék között, majd ismét „szétvonatoztam” az időt.

Visszautazásom előtti délután, este az éjszakába nyúlóan pedig egy bombariadónak (második világháborús amerikai) köszönhetően azzal telt, hogy vajon kilakoltatnak-e vagy sem, ha nem, akkor közlekednek a járatok, hogy elérjem a vonatom hazafelé. A tűzoltóság nagy bevetése jelentette a megoldást és tájékoztatást. Szállásom épp a hatósugár határán volt, de még be sem voltam csomagolva, amikor a hírt kaptam …..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Szinder Nóra - 2022. augusztus 1.

Az Erasmus-program keretében Németországban, Düsseldorfban vehettem részt az Institut für Internationale Kommunikation szervezésében egy egyhetes tanároknak szervezett továbbképzésen 2022.augusztus 1-5 között. Düsseldorf Észak-Rajna-Vesztfália szövetségi tartomány fővárosa, Németország egyik legnagyobb városa, jelentős közlekedési csomópont és pezsgő pénzügyi központ.

A képzés az IIK modern és jól felszerelt épületében zajlott. Ebben az intézetben egész évben számtalan csoportban folyik a német, mint idegen nyelv tanítása bevándorlóknak és menekülteknek a föld szinte minden részéről. A csoportunk 10 főből állt (egy spanyol, egy amerikai, egy bolgár és lengyel és hat magyar). Az órák jó hangulatban teltek, kedves, segítőkész, nyitott kollégákat ismerhettem meg. Az intézet oktatói jól felkészültek voltak és nagyon nyitottak a szakmai párbeszédre és tapasztalatcserére is. Kérésünkre bemutatták a rendszerüket, amiben oktatnak, a diákjaik továbbhaladásának feltételeit, a mentorprogramjukat. Megmutatták a moodle felületet, ahol a diákoknak online elérhetővé teszik a tananyagot és figyelemmel kísérhetik a haladásukat is.

Érdekes volt átbeszélni a külföldi kollégákkal a Covid alatti zárások miatt átélt online és hibrid oktatás tapasztalatait és kihívásait. Szinte ugyanazokat a nehézségeket tapasztaltuk mindenütt. A tanfolyam címe Kreatív módszerek a német, mint idegen nyelv tanításában – interaktív módszerek volt. Számos témát érintettünk, mint pl. ismerkedési és bemutatkozási módszerek, kreatív írás, a hallott szövegértés gyakoroltatásának lehetőségei, digitálisan támogatott játékok, okostelefon és tablet használata a tanítási-tanulási folyamatban, kooperatív módszerek.

A tanulás mellett lehetőségünk volt egy városnéző séta alatt felfedezni Düsseldorf nevezetességeit, miközben okostelefonra letölthető „városfelfedező app” feladatait oldottuk meg. Meghívást kaptunk egy helyi sörspecialitásokat kínáló sörfőzdébe, ahol meg is kóstolhattuk a tradicionális düsseldorfi sört az „Altbier”-t. A fennmaradó szabadidőmet igyekeztem hasznosan eltölteni: a kollégákkal a nap végén estig sétáltunk a városban. Megnéztük az Óvárost, a Königsalleet és Hofgartent, a Rajna-tornyot, a Japán-negyedet. Sétáltunk a hatalmas Mediakikötőben, megcsodáltuk a hihetetlenül érdekes formájú épületeket, sétáltunk a Rajna partján és megkóstoltunk helyi specialitásokat. Elutaztunk vonattal Kölnbe, ahol megnéztük a híres kölni dómot és megkóstoltuk a kölni sört, a Kölscht. Ez a sör nagyon világos, illatos fajta, amelynek lágy, gyümölcsös, enyhén malátás ízű az aromája, és kb. 5%-os alkoholtartalma van.

A szakmai hasznosságán túl nagyon nagy szellemi felfrissülést, inspirációt, kulturális feltöltődést jelentett számomra ez az egy hét.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tóth Éva projektkoordinátor - 2022. december 5. 

A tél beköszöntével újra NRW-ben (Nordrhein-Westfalen) találhattam magam, ezúttal szakmai látogatáson vehettem részt Essenben. A 20 órás vonatút után sikeresen megérkeztem szálláshelyemre, amelyről egyetlen pdf-es visszaigazolásom volt az online foglalásnak köszönhetően. Őszintén izgultam, lesz-e hely valahol lehajtani a fejem, így mindjárt tudható, nem vagyok gyakorlott online-vásárló. De ezúttal kénytelen voltam bátor lenni és megérte.

Házigazdáimmal még este találkozhattam, így másnap már tudtam hova kell mennem az U-Bahn-nal. Kijelölt mentorom várt, a helyi koordinátorral együtt könnyűvé, változatossá és emlékezetessé tették az 1 hetemet.

Kiutazásom előtt már benne voltam egy tanulási folyamatban, mely során a motiváció, értékelés, differenciálás témakörében hallgattam előadásokat, mivel mentor szakvizsgára készültem. Ezenkívül a tanulás jövője MOOC 2022 témaköreinek a szakirodalmát néztem át: 1 Az együttműködő tanulás, projektpedagógia, 2 Online mérés – értékelés, 3 Játékosítás (gamification) https://tka.hu/kepzesek/14281/a-tanulas-jovoje-mooc.

A helyszínen megismerkedtem az iskola (Carl-Humann Gymnasium) felépítésével és dokumentumaival, a németországi integráció gyakorlatával és feladataival. Tanulmányoztam a nehézségekkel küzdő, tanulásban akadályozott tanulók helyét az iskolában (szociális munkás, pszichológus, segítő tanár, tanárasszisztens – terápia) és tapasztalatot szereztem a gyengén koncentráló, tanulási nehézségekkel küzdő tanulók megsegítése terén.

Természetesen az idegen nyelvi (angol, francia, spanyol) és német órák hospitálása sem maradt el, ahol a motiválásra, differenciálásra és értékelésre fókuszáltam.

Ezenkívül vizsgáltam a tanulók és a tanárok motivációjának növelési eszközeit: diákok és tanárok értékelése (értékelése); belső és külső minőségbiztosítás - pedagógusok felügyelete, valamint a hátránykompenzációs módszerek alkalmazását, mely támogatja a sajátos nevelési igényű diákok jobb integrálását a tanulási, megismerési folyamatokba, pedagógiai interakciókba.

Látogatásom a projektünk mindhárom területet érintette:

            1: Módszertani megújulás a hatékonyság és eredményesség növelése céljából

            2: A tanulói motiváció serkentése és fenntartása

3: Az egyéni bánásmódot igénylők (hátránnyal küzdők (SNI, BTMN és egyéb) és tehetségesek) sikeres szakmai segítése

A mobilitás hozzásegített ahhoz, hogy reflektív módon értékeljem a saját tanítási tevékenységemet, a feladataim elvégzését, az alkalmazott tanítási- és munkamódszereket. Hozzájárult a német kultúráról és oktatási rendszerről szerzett ismereteim bővítéséhez és lehetőséget biztosított a németországi NRW tartomány pedagógus előmeneteli rendszerének, valamint tanfelügyeletének és pedagógusértékelésének megismerésére, így a magyar változattal való összehasonlításra.

A szakmai kitekintés mellett a tipikus német ádventi kavalkád sem maradhatott el, sőt az első hó megérkezésének is részese lehettem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Puglics Éva – igazgatóhelyettes és Tóth Éva – projektkoordinátor - 2023. július 3.

Szakmai látogatásunk ezúttal Bajorországba vezetett. A szakmai megerősödés és megújulás Deggendorf városában folytatódott, ahol a Comenius Gimnáziumba látogathattunk. A nyolcosztályos gimnázium, mely ott sztenderdnek számít, megfelelő lehetőséget biztosított számunkra, mint Erasmus iskola (Erasmus+ Schule). Itt különös hangsúlyt fektetnek a korosztályok közötti interakcióra, mely a tolerancia és a kölcsönös tisztelet által jellemezhető. Ezek a szociális készségek, úgy gondoltuk, számunkra is példaként szolgálhatnak.

Deggendorf Regensburg és Passau között elterülő nagyobb település, a Bajor-erdő kapuja a Duna és az Isar folyó összetalálkozása közelében.

A tapasztalatszerzés közös időpontban volt, de mindketten más területet vettünk górcső alá.

 

Tóth Éva

Az interperszonális és társas kompetenciáink fejlesztése érdekelt friss mentorszakvizsgásként első sorban a mentor és mentorált kapcsolatában, a tehetséggondozás területén, az iPad-osztályokban, mivel a Comenius gyakorlóiskola is, ahol módszeresen történik a hallgatók képzése és támogatása. A tanulás támogatása területén az intézményben nemcsak a tehetségcsoportok játszanak fontos szerepet, hanem a személyes mentorálás és coatching is. A tehetségfejlesztés számukra hitvallás: nem speciális feladat, hanem egy holisztikus oktatási megközelítés, mely több összetevő kölcsönhatásától függ. A segítség dinamikus, személyközpontú, a személyiségtényezők és társkognitív képességek erősítése mellett. Az elismerés, megbecsülés kifejezése az érték, nem csupán az iskolai teljesítmény.

Nagy hangsúlyt helyeznek a szociális és az autonóm tanulásra, a tanulási folyamatban való hatékony részvételre, a reflexióra és a teljesítmény megjelenésére.

A gyakorlati megfigyelések során, a hospitálás óráiban a motiválásra, a differenciálásra és a tanulás támogatására, illetve a digitalizálásra összpontosítottam. A tanárkollégákkal való megbeszélések, eszmecserék, reflexiók és értékelések az interkulturális kompetenciát erősítették egy multikulturális közegben.

Szabadidőnk egy részét a helyi Duna-parton, a Budapesttől Donaueschingenig tartó kerékpárút küszöbén töltöttük. (Donauradweg von Budapest bis Donaueschingen)

 

Puglics Éva

Kolléganőmmel, Tóth Évával együtt nagy izgalommal és várakozással érkeztünk szakmai látogatásra a deggendorfi Comenius Gimnáziumba. A gimnázium impozáns épülete már az első pillanatban lenyűgözött, és azt éreztem, hogy valami különleges élményben lesz részem.

A látogatás során lehetőségem volt megismerkedni a gimnázium pedagógiai szemléletével és a diákok mindennapi életével. A modern és jól felszerelt tantermek, valamint az interaktív oktatási módszerek mind a Comenius Gimnázium magas színvonalát tükrözték. Az itt folyó oktatás és a diákok közötti jó hangulat igazán pozitív benyomást keltettek bennem és az ott tapasztaltak sok új perspektívát nyitottak számomra.

Az intézményben elsősorban a coaching és tanácsadás, valamint a szervezés terén szerzett tapasztalatok voltak értékesek számomra. A mentorálási tevékenység, amelyet itt az ÁFG-ben is folytatunk, hasonlóan fontos része a tanári munkának, és öröm volt látni, hogy hogyan valósul meg ott a gyakorlatban.

A tanítási módszerek és a differenciálás terén különösen érdekes volt látni, hogy hogyan alkalmazzák azokat a mindennapi gyakorlatban. A Comenius Gimnáziumban is nagyon fontos a tehetséggondozás. Minden évfolyamon van egy-egy úgy nevezett „tehetségosztály”. Ide speciális felvételi feltételek teljesítésével lehet bekerülni, és a személyre szabott oktatásnak köszönhetően a diákok jobban értik és élvezik az egyes tantárgyakat. A pedagógusok számára is nagy kihívás ezekkel az osztályokkal dolgozni, de sok sikerélményben is részük van.

Az interkulturális kompetencia és a multikulturális megközelítés terén is sokat tanultam. A tanárok és diákok közötti kapcsolatokon keresztül megértettem, hogyan lehet motiválni a tanulókat és támogatni a különböző kultúrákból származó diákok integrációját.

Az iskolai környezet mellett a város is sok pozitív élményt kínált. A város gyönyörű bajorországi kisváros, amely a Duna bal partján fekszik. Az időjárás kiváló volt, a napsütéses napokon a város varázslatosan ragyogott. Az egyik legemlékezetesebb élményem a Duna-parti sétánk volt. A folyó partján sétálva gyönyörű kilátásban volt részem a környező hegyekre és erdőkre. A régi híd is lenyűgöző látványt nyújtott. A város történelmi része is magával ragadott. A főtéren álló szép templom és az óváros keskeny utcái időutazásra inspiráltak. 

Deggendorfon is átrobog a Bajor erdő Nemzeti Park „Waldbahn”-ja. A kedvezményes Deutschland-Ticketnek köszönhetően más városokba is eljutottunk a zöld vonattal. Így megnéztük Grafenaut, fagyiztunk a bajor Velencének is nevezett Passauban és természetesen Münchent sem hagytuk ki.

Összességében nagyon hálás vagyok azért a lehetőségért, hogy részt vehettem ezen a szakmai látogatáson. Remélem, hogy a jövőben is lesz alkalmam hasonló élményeket szerezni, és további kapcsolatokat építeni a deggendorfi Comenius Gimnáziummal.


Dr. Ráthné Tóth Edit -  2023. július 10.

Az Erasmus mobilitásom során egy hetet töltöttem el Olaszországban, Szicília gyönyörű városában, Palermóban. A tanfolyamon 5 különböző országból 10 tanár vett részt. A kurzuson különféle online alkalmazásokkal és weboldalakkal ismerkedtünk meg, amelyek az online és a jelenléti oktatás során egyaránt használhatóak. Segítségükkel motiválóbb és színesebb tanórák tarthatók, a diákok a hagyományostól eltérő módon juthatnak tudáshoz. Az órákon egy rövid elméleti bemutató után sok gyakorlás zajlott, minden tanult alkalmazást egyből ki is próbáltunk és egymásnak bemutattuk a saját alkotásainkat. Délutánonként alkalom nyílt a város felfedezésére, meglátogattam a Teatro Massimót. a Normann Palotát és a Székesegyházat is. Az egész várost áthatotta a dél-olasz hangulat. A szűk utcákon sétálva találkoztam erősen gesztikuláló, hangosan beszélő olaszokkal, felnézve gyakran láttam az utcák fölött kifeszített szárítóköteleken száradó ruhákat, és olasz muzsikaszó is sokszor volt hallható. Alkalmam nyílt megkóstolni a helyi speciális ételeket, többféle pizzán kívül az aranchinit, mely egy nagyon laktató rizses-sajtos bundás golyó és az ízletes süteményüket a ropogós cannolót is. Eljutottam a városhoz közel fekvő tengerparthoz is, ahol végre megfürödhettem a tengerben a forró napokban. Egy szervezett kiránduláson is részt vettem, melynek során a festői Cefalúba mentünk, mely egy népszerű tengerparti üdülőhely, de látványosságokban is bővelkedik. A búcsúvacsorán megvendégeltek bennünket egy kóstoló tállal, tele helyi finomságokkal. Nagyon sok hasznos tudással és kulturális élménnyel gazdagodva tértem haza.

Videó: https://tinyurl.hu/UkYt


Deákné Palkovics Éva - 2023. július 17.

Az Erasmus+ mobilitás során kéthetes tanári továbbképzésen vettem részt a közép-itáliai Umbria tartomány székhelyén, Perugiában. A tanfolyamra 3 földrész 12 országából érkeztek résztvevők. A létszámunk mindig 23 feletti volt, de nem volt állandó, mert voltak kollégák, akik a témától függően egy hétig vagy egy-egy napon vettek részt.

A kurzus során olyan technikákat és tevékenységeket ismertünk meg, amelyek alkalmazásával színesebb tanórák tarthatók, ezáltal növelve tanítványaink nyelvi tudatosságát, motivációját és aktivitását a nyelvórák során. Az elméleti ismereteken túl a tanultakat a gyakorlatban is kipróbáltuk, például szerepjátékokkal. Az órák végeztével kora este lehetőségünk nyílt megismerni a várost.

Perugia több szempontból hasonló Pécshez. Több ezer éves, az Appenninek vonulatai között fekszik, lakossága 160.000 fő. A belváros a hegyoldalban van és érdekesség, hogy az igen jelentős magasságkülönbség áthidalására, a gyalogos közlekedés megkönnyítésére jó néhány fedett mozgólépcső és lift üzemel. Olasz módon sikeresen megoldották, hogy a mozgólépcsők bejáratának látványa se zavarja meg az óváros képét. A leghosszabb mozgólépcsős útvonal legalább 6 részből áll és a belváros alatti fellegvár kiterjedt földalatti alagútrendszerében szállítja az utasokat. Az alagútrendszerben állandó tárlatok és időszakos kortárs művészeti kiállítások is láthatók.

Bár Perugia Olaszországban nem számít nagyvárosnak, több egyeteme, és pezsgő kulturális és művészeti élete van. A városban sok külföldi folytat egyetemi tanulmányokat és a lakosok rendkívül befogadóak. Minden év júliusában 10 napra életre hívják a világhírű Umbria Jazz zenei fesztivált, amelyen a zenei élet kiválóságai vesznek részt és olyan világsztárok koncerteznek, mint Bob Dylan, Madonna vagy Lady Gaga. A perugiai belváros több ezer év történelmét tárja elénk. Az Etruszk kapu és a középkori utcák, boltívek utánozhatatlan hangulata, a középkori nyitott vízvezeték, vagy a hatalmas szökőkút a főtér, az Umbriai Nemzeti Galéria, ahol az umbriai festészet 800 évének alkotásait ismerhettem meg - köztük Perugino, a város világhírű szülöttének műveit. 


Szabó Gabriella - 2023. július 17.

Az Erasmus-program keretében Bécsben, az Actilingua nyelviskola által nyelvtanároknak szervezett 2 hetes tanfolyamon vehettem részt 2023. július 17-28 között. A képzés a nyelviskola jól megközelíthető központi épületében, a Belvedere szomszédságában zajlott. A csoportunkat, mely 12 főből állt, egy olasz, négy cseh, egy angol, két spanyol, egy lengyel és velem együtt három magyar kolléga alkotta, akikkel rendkívül jó hangulatú órákon vettünk részt és cseréltünk tapasztalatot. A nyelviskola jól felkészült tanárai a tantermi órákon és a kulturális programokon is bizonyították rátermettségüket.

Számos témát érintettünk, mint pl. ismerkedési és bemutatkozási módszerek, képek felhasználhatóságának lehetőségei a nyelvórán, nyelvtantanítási módszerek, kiejtés, a négy alapkészség gyakoroltatásának lehetőségei, de megismerkedtünk a bécsi dialektussal, az osztrák nyelvhasználattal és egy kicsit a mesterséges intelligenciával is.

Tematikus sétáink alkalmával bejártuk Bécs turisták által nem látogatott helyeit és kutattunk mondák nyomában is. Szervezett idegenvezetéssel jutottunk érdekes információkhoz az osztrák fővárosról és a Sissi-mítoszról. Meghívást kaptunk egy helyi specialitásokat kínáló étterembe és tapasztalatot szerezhettünk az osztrák kávéházi kultúráról is. A fennmaradó szabadidőmet igyekeztem hasznosan eltölteni: eljutottam a Belvedere épületeibe és kiállításaira, a Hofburgban a Sissi Múzeumba és a Kincstárba, megtekintettem az Albertina kiállításait, voltam Schönbrunnban és a Praterben is, csodálatos orgonakoncertet hallgattam a Stephansdomban. 

Nagyon sok ismerettel, oktatási módszerrel, a tanításban jól hasznosítható gyakorlattal lettem gazdagabb ebben a két hétben, de nem csak szakmai szempontból volt számomra hasznos ez a képzés, szellemi felfrissülést, kulturális feltöltődéshez is jutottam általa.

 


Raáb-Kovács Ágnes - 2023. július 24.

Az Erasmus+ A1 köznevelési mobilitási pályázat keretén belül lehetőségem volt részt venni Berlinben egy 5 napos szakmai továbbképzésen 2023 júliusában. A Classroom Management Solutions for Teachers: new methodologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies című képzés során olyan tanulási és tanítási módszereket ismertünk meg, mint a fordított osztályterem (Flipped Classroom), vagy a projekt alapú tanulás (PBL), amelyeket a gyakorlatban is kipróbálhattunk csoportban dolgozva a többi, Európa különböző országaiból érkező résztvevővel együtt. A képzést Berlinben, egy olasz előadó (Ada Rigacci) tartotta angol nyelven, a résztvevők között pedig voltak portugálok, lettek, olaszok, spanyolok, török és horvát tanárok is, akik az oktatás legkülönbözőbb szintjeiről érkeztek. Voltak óvónők, általános iskolai, középiskolai tanárok, de még az Ankarai Egyetemről is érkezett egy oktató. Az általuk tanított tárgyak pedig éppen olyan sokszínűek voltak, mint ők maguk: testnevelés, vállalkozási ismeretek, gasztronómia, történelem, angol, környezetismeret, filozófia, irodalom és még sorolhatnám…

 

A A képzés első napján mindenkinek volt lehetősége bemutatni a várost és az intézményt, ahonnan jött, illetve kérdezhettünk egymástól, ezáltal megismerhettük más országok oktatási rendszereit, illetve az intézményi sajátosságokat. Az első nap megalapozta a jó hangulatot és a barátságos környezetet, amelyben a további négy napon kellemesen és hasznosan telt az idő. A képzés egyik nap délelőtt, másik nap délután volt váltakozva. Sok online tanulást és tanítást segítő felületet, weboldalt ismertünk meg, illetve különböző munkaszervezési, ön- és társértékelési és motivációs módszereket. Az utolsó napon pedig csoportban, a kollégákkal közösen dolgozva kellett elkészítenünk egy projekt tervezetet, amelyet a saját szaktárgyunkra, saját diákjainkra szabva kellett kidolgozni, majd bemutatni a többieknek. Én a többi angoltanárral karöltve dolgoztam, de a képzés során a mozgóképkultúra és médiaismeret tárgyhoz is kellett adaptálnom egy-egy módszert. Rendkívül érdekes projekt témák születtek, úgy éreztem mindenki ötlete inspirált.

A munkás órákon kívül természetesen volt lehetőségünk világot látni is. Bejártuk Berlint, megnéztük a főbb látnivalókat, ellátogattunk a Múzeum Szigeten található 5 múzeumba, illetve lehetőségem volt a Deutsche Kinemathek filmtörténeti múzeumát is megtekinteni. És mindezen felül, nemzetközi street food kóstoláson is részt vettünk a Markthalle Neun-ban. Egy hét után szakmailag feltöltődve és különleges kulturális élményekkel gazdagodva tértem vissza Pécsre.


Puglics Éva – igazgatóhelyettes - 2023. augusztus 7.

Augusztus elején egy rendkívül inspiráló és tanulságos továbbképzésen vettem részt Bécsben, ahol számos értékes készséget és ismeretet sajátítottam el. Címe „Schule erfolgreich führen und zukunftsgerichtet gestalten” volt. A 16 résztvevő kollégával együtt különféle tevékenységeken keresztül fejlesztettük vezetői képességeinket és megismerkedtünk olyan módszerekkel, amelyek elősegítik iskolánk hatékonyabb működését.

Az esemény első részében a saját iskolánk bemutatására került sor egy részletes PowerPoint-prezentáció keretében. A város vagy falu környezetének részletes ismertetése mellett a szervezeti felépítésünket is ábrázoltuk organigramon keresztül. Ezáltal sikerült egy átfogó képet kapnunk egymás iskolájának struktúrájáról és környezetéről.

A képzés során megismerkedtünk a változáskezelés különböző aspektusaival is, elsajátítottuk a hatékony változtatások tervezésének és végrehajtásának módszereit, melyek segítenek abban, hogy hatékony stratégiákat alakítsunk ki a változások kezelésére.

Pszichológiai témájú előadásokon is részt vettünk, mert a lelki egészség megőrzése is nagyon fontos ahhoz, hogy jól tudjuk végezni a munkánkat. Tanultunk relaxációs technikákat, a kiégési folyamat szakaszairól beszéltünk és megismerkedtünk az erdőpszichológiával is. Az erdőpszichológia olyan tudományág, amely az erdők és a természet hatásait vizsgálja az emberi pszichológiai és mentális egészségre. A kifejezés az erdők és a természeti környezet pozitív hatásait hangsúlyozza az egyén érzelmi, kognitív és fizikai jólétére.

A képzés nem csak a szakmai területen nyújtott fejlődési lehetőségeket, hanem az egyéni kapcsolatokban is elmélyítő hatással volt ránk. A közös szabadidős tevékenységek során kollégáinkkal való találkozások nem csak informatívak, de inspirálóak és motiválóak is voltak. 

Összességében ez a képzés nem csak szakmai fejlődést, hanem személyes növekedést is eredményezett. Az újonnan szerzett tudás és készségek hozzájárulnak ahhoz, hogy hatékonyabban dolgozzak iskolánkban, és segítsem a pozitív változásokat.


Hegedüsné Rabatin Gabriella – igazgatóhelyettes - 2023. augusztus 7.

 

„Schule erfolgreich führen und zukunftsgerichtet gestalten”

Az Erasmus+ pályázat során alkalmam nyílt Bécsben vezetői készségeim további fejlesztésére és számos értékes tanulási lehetőségre. A képzés lehetőséget kínált nekem, hogy személyes és szakmai fejlődésem mellett Bécs gazdag kulturális kínálatát is élvezzem.

Számos olyan területen fejleszthettem vezetői készségeimet, amelyek segítségével hatékonyabban tevékenykedhetek. A legfontosabb fejlesztési területek közé tartozik a vezetői stratégiák és módszerek megismerése. A tanfolyam során olyan hatékony vezetési technikákat tanultam, amelyek a delegálástól kezdve a motiválásig és a döntéshozatalig terjednek. Ezek a módszerek segítségemre lesznek abban, hogy hatékonyan irányítsam az iskolai folyamatokat és a pedagógusok csapatát.

A képzés során kiemelt figyelmet fordítottunk a konfliktuskezelési és kommunikációs készségek fejlesztésére is. A hatékony kommunikáció és a konfliktusok kezelésének módjai olyan alapvető eszközök, amelyekkel megerősíthetem a kapcsolatomat az iskola közösségével, és segíthetek a felmerülő problémák megoldásában.

Személyes hatékonyságomat és időmenedzsment készségeimet is fejleszthettem. A képzés lehetővé tette, hogy hatékonyan tanuljak meg prioritásokat állítani és hatékonyan oszthassam be az időmet az iskolai kötelezettségek és feladatok között.

Az egyik kulcsfontosságú terület, amelyet a továbbképzés során kiemelten kezeltünk, a csapatépítés és motiváció volt. Tanultam olyan stratégiákat, amelyek segítségével összehangolt csapatként működhetünk az iskolában, és motiváltan inspirálhatom a tanárokat és diákokat a közös célok elérésére.

A változáskezelés és innováció témaköre is kiemelt szerepet kapott a képzés során. Megtanultam, hogyan reagáljak rugalmasan az új kihívásokra és lehetőségekre az iskolavezetés területén, és hogyan inspiráljam a változásokat a szervezetemben.

Az említett szakmai továbbképzés mellett Bécs nevezetességeit is felkereshettem. Bár korábban már többször jártam a városban, és diplomamunkám is Bécs kultúrájából íródott, mindig találni valami újat és inspirálót. Csak néhány „morzsa”:


Zseli Krisztina - 2023. augusztus 14.

 

2023 augusztusában egy hetet töltöttem Firenzében az Erasmus tanári mobilitás keretében. A Europass Teacher Academy által szervezett Game-Based Learning and Gamification in the Classroom (Játékalapú tanítás és játékosítás a tanteremben) című tanfolyamon vettem részt, mely során számos IKT alapú programmal, applikációval és eszközzel ismerkedtünk meg, amik közül már többet beépítettem az oktatási folyamatba tanóráim során. A különböző felületeken elkészített online kvízek, prezentációk, interaktivitást lehetővé tevő alkalmazások segítségével a tanórák gördülékenyebbek, színesebbek és a 21. századi diákok igényeihez alkalmazkodnak. A hasznos új ismeretek mellett számos egyéb tapasztalattal is gazdagodtam; a külföldi kollégákból összeálló nemzetközi csapatban tapasztalatainkat, jó gyakorlatainkat is megosztottuk egymással természetesen angolul, így a nyelvgyakorlás sem maradt el. Szabadidőmben Firenze és Pisa felfedezésére is lehetőség nyílt.


Puglics Éva – igazgatóhelyettes - 2023. augusztus 28.

Hogy minél több helyre eljuthassak, inkább több rövid tanfolyamon vettem részt az iskolai Erasmus+ pályázat során. A „Classroom Management Solutions for Teachers: New Methodologies, Effective Motivation, Cooperation and Evaluation Strategies” című tanfolyamot Európa több városában is megtartották, de én kedvenc városomat, Berlint választottam. Jó volt egy olyan helyre megérkezni, ahol a fő látnivalókat már mind ismertem, jól tudtam tájékozódni, és a szabadidőmben új helyeket fedezhettem fel. 

Nem tudom, mi okból, de az odaútra már nem kaptam vonatjegyet, így Flixbussal utaztam egy éjszakát. Elég kényelmes volt, és az emeletről jó kilátásom nyílt az útra (már amikor nem a sötét autópályán haladtunk). Az első napomat a város felfedezésére szántam.

Hétfőn indult a kurzus. Rajtam kívül négy országból (Ausztria, Olaszország, Horvátország, Thaiföld) 14 résztvevő vett részt a tanfolyamon. Az első nap a bemutatkozásról és a tananyag áttekintéséről szólt. Minden nap volt egy központi téma, melyről egy előadást hallgattunk meg, majd kis csoportokban feladatokat oldottunk meg és prezentáltuk azokat.

A témák a következők voltak: 

1. tanterem menedzsment: A tipikus osztálytermi vezetési problémákkal foglalkozott, és feltárta a hatékony megoldásukra szolgáló technikákat.

2. Monitoring és Reflexió: Megvitattuk az osztálytermi páros és csoportos munka megfigyelésének és irányításának stratégiáit.

Tipikus osztálytermi vezetési esettanulmányokat néztünk meg, és elemeztük azokat. Hangsúlyoztuk a tanulóközpontú tanulási megközelítések fenntartását a hatékony osztálytermi menedzsment érdekében.

3. Jövőkép és küldetésnyilatkozatok: Jövőképek és küldetésnyilatkozatok kidolgozásán dolgoztunk, a hatékony tantermi menedzsment elvek beépítésére összpontosítva. Megvitattuk és gyakoroltuk a Flipped Classroom kezelését, beleértve az átfordított óraterv elkészítését.

4. Motiváció: Feltártuk a motiváció alapelveit, és olyan IKT eszközöket ismertünk meg, amelyek lekötik a tanulók figyelmét és fokozzák a tanulási élményt.

5. Az osztálytermi sokszínűség: Az osztálytermi sokszínűség kezelésével foglalkoztunk, különös tekintettel a különböző kultúrákra és a kooperatív tanulási környezetek kialakítására. Megvitattuk az értékelési és visszajelzési stratégiákat, hogy azok alkalmazkodjanak a tanulók sokszínűségéhez.

A tanfolyamot egy átfogó kurzusértékeléssel, visszajelzések gyűjtésével és a megszerzett kompetenciák megbeszélésével zártuk. Nagyon összetartó csapat jött össze, szinte minden nap terveztünk közös szabadidős programot, és többen is tervezzük további Erasmus+ együttműködés megvalósítását.


Lengyel Lejla - 2023. október 2.

Erasmus+ szakmai megújulás Máltán

„Módszertani és pedagógiai megújulással a diákokért - belső újjászületés”

 című pályázat keretében az ősz folyamán nemzetközi továbbképzésen képviselhettem iskolánkat Málta szigetén.

Választásom a több ezer éves történelemmel gazdag Málta sziget lett, hisz hivatalos nyelv az angol nyelv is. Az angol oktatásra szakosodott iskolák száma rendkívül magas, én azonban az Executive Training InstituteMalta iskola ’Learning, Fun and Games- Methodology for Primary Level’ kurzusa mellett döntöttem. Málta egyike a kevés valóban kétnyelvű országoknak, az angol örökséget egy sorsfordulatnak és 160 évnyi történelemnek köszönheti. Alkalmazkodott az Egyesült Királyságban elfogadott magas szintű elvárásokhoz, s ezáltal a sziget az angol tanulás egyik legelterjedtebb helyszíne lett. 

A legmodernebb módszertani újdonságokkal ismerkedhettem meg egy remek 10 fős nemzetközi csoportban; német, lengyel, szlovák tanárokkal. Középpontba a 21.századi iskolák és tanulók megváltozott igényeit helyezték. A kurzus gyakorlati módszereket és technikákat mutatott be az általános iskolai angol nyelvoktatás számára. Interaktív és tapasztalati módon, műhelymunkák formájában zajlott a képzés, mely egyik legfőbb erőssége is volt. Tanfolyammoduljai a kezdő nyelvoktatás korszerű, gyakorlati módszertanának és technikáinak bevezetésével és alkalmazásával foglalkozott. Arra ösztönzött minket Therese Bezzina máltai kurzusvezetőnk, hogy reflektáljunk a tevékenységekre, és beszéljük meg azok alkalmazását saját tanítási kontextusunkban. Az oktatónk profi szakemberként válaszolt minden kérdésünkre, bevonva minket, gyakorlatokon keresztül mutatta be a Cooperative Learning Structures -t és közben irányította szakmai eszmecserénket. Praktikus, lényegre törő, gondolatébresztő és inspiráló, intenzív, dinamikus oktatás részese lehettem. Kész segédleteket kaptunk, milyen játékokat, dalokat tudunk bevinni a tanórákra, hogyan tudjuk még interaktívabbá tenni a tanórákat, hisz a tanítás és tanulás hatékonyságának növeléséhez elengedhetetlen lépést tartani a rohamosan változó igényekkel. Széles, változatos, gazdag módszertani tudást szereztem, rengeteg új ötlet, ismeret, játék, digitális módszer, online felület, valamint óraszervezési technika birtokába jutottam, melyet nagy sikerrel fogok tudni hasznosítani a napi tanításom során, illetve a tanóráimon a jobb megértés, és a könnyebb tanulás érdekében. Szívesen osztom meg kollégáimmal a megszerzett „kincseket”.

Szakmai megújulás, felfrissülés, motiváció tökéletesen megvalósult ez idő alatt. Kihívásként éltem meg, hogy iskolánkból egyedüliként helytálljak. Megismerkedhettem más országok tanáraival, megismerhettem az oktatási rendszerüket, miközben az angol nyelvet intenzíven használtam.

Az Angliában megszokott baloldali közlekedés van a szigeten, illetve piros, emeletes sightseeing buszok, piros telefonfülkék, a háromágú konnektor is valóban Angliára emlékeztetett (ahol 2015-ben szintén az iskolánknak köszönhetően Erasmus továbbképzésen vehettem részt, Portsmouth kikötővárosában). Málta ragyogó napsütésben fürdik - 300 napsütéses nap a jellemző, a hosszú nappaloknak köszönhetően a tanórák után is sok történelmi, szabadtéri, hajózási, tengerparti élménnyel gazdagodva használhattam az angol nyelvet. Több fakultatív programot szerveztek számunkra. Láthattam Vallettát, a fővárost; Gozora, Blue Lagoonhoz is eljutottam, melyek Máltához tartozó kisebb szigetek. Mdina, Marsaxlokk, és a Blue Grotto varázslatos látványa is lenyűgözött.

Történelme szinte összefonódott a Máltai Lovagrend történetével. A kulturális fellendülés első jele a filmipar megjelenése volt. Az 1979-es Popeye című film, valamint az 1999-es Gladiátor című film forgatása óta Málta több nagy költségvetésű film forgatási helyszíne lett. 1980-ban az UNESCO felvette a világörökség listájára Valletta városát (fővárosát), a Ggantija templomegyüttest, valamint a Hal Saflieni-i hipogeumot. 1992-ben újabb öt templomot nyilvánítottak a világörökség részévé. Ezek és a gyönyörű, homokos, kavicsos, sziklás tengerpartjai, valamint kellemes klímája, kedvelt turisztikai célponttá is teszik az országot a híres nyelviskoláik mellett.

Köszönettel tartozom iskolánknak, az Árpádnak; Takáts-Kaposi Laura igazgatónőnek; az Erasmus projekt koordinátorának, Tóth Éva idegen nyelvi munkaközösség-vezetőnek. Számomra a kitűzött pályázati cél tökéletesen megvalósult, és még annál is több! Köszönöm szépen a nagyszerű lehetőséget, felejthetetlen marad!


Györei Kinga - 2023. november 20.

Törökország Erasmus+ szemmel

            Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Erasmus + program. A program pályázat útján a tanároknak továbbképzési lehetőségeket kínál. A paletta elég széles, én inkább a nyelvtanulási lehetőségeket, az iskolai élettel kapcsolatos továbbképzéseket, könnyebb tanulás, motiváció növelése, szakmai fejlődést segítő képzéseket néztem át.

A diákok nagy részének az egyik „mumus” tantárgya a matematika. A tanulók egyéni különbségei és eltérő tanulási stílusa az, ami miatt a gyerekek eltérő sebességgel és szinten tanulnak. Valahol a tanulás során elveszítik a fonalat, nehézzé válik számukra, nem kapják meg a sikerélményt és ettől kezdve nem fogják szeretni a tantárgyat, elfordulnak tőle, nem érdekli őket. Ezért akadt meg a szemem a keresgélés során a Fun Math kurzuson, így jutottam el novemberben Törökországba.

Egy törökországi Utopia Education & Art szervezet hirdette a képzést, amire jelentkeztem, Antáliában. A város külső részén eldugott kis telket kell elképzelni az erdő szélén pár faházikóval, narancs-, mandarin-, gránátalma-, és pekándió fákkal körbevéve. A szervezet óvodásoknak is szervez programokat – éneklés, festés, játék, játékos tanulás. A kurzus alatt az ablakon beszűrődő pl. török testrészeket megnevező dalocska foszlányai még barátságosabbá tették a légkört. 

Összesen hatan vettünk részt a tanfolyamon, a kis létszám miatt sokszor gyorsabban tudtunk haladni az eredetileg tervezett programokkal: játékok, matematikai játékok készítése, matematika tanítása drámapedagógiai módszerekkel, játékkészítés szabályai, mozgást igénylő játékok alkalmazása órákon. A játék egyedülálló tanulási eszköz, amelyben minden gyermek szeret aktívan részt venni. Játékok segítségével matematikát tanítani számos előnnyel járhat, és ezen módszer alkalmazása számos pedagógiai célt is szolgálhat. A készített játékokat mi is kipróbáltuk: volt, hogy fogócskáztunk, székfoglalót játszottunk, matematikai kis kártyákon lévő feladatokat oldottunk meg, létrehoztuk csomagolópapíron HappyLand-et, ahol a különböző családok a pekándió termesztéséből, eladásából éltek - alsó tagozaton a matematikai műveletek gyakorlására tökéletes drámapedagógiai játék.

Beszélgettünk a motiváció növelésének technikájáról, megismerünk egy antáliai általános iskolát, ahol még virágot is kaptunk, mert éppen aznap és azon a héten volt a Happy Teacher’s Day, de még városnézésre is volt időnk.  A játékok nem mindig voltak kompatibilisek  a magasabb szintű matematikai feladatok megoldásához, gyakorlásához, de rájöttem, hogy ezeket a technikákat én alkalmazom a tanítás során, viszont nagyon jó volt átismételni a már ismert pedagógiai módszereket. Megerősítést kaptam, hogy bár nem lehet mindent a matematikában a játékok segítségével megmagyarázni, megoldani, de ösztönösen évekkel ezelőtt jó utat választottam a tantárgyaim tanításához. Annak a diáknak aki „elvesztette a fonalat” korábban, úgy növelhető a motivációja könnyen, ha a játékok segítségével sikerélményben lesz része és ezáltal újra érdekes lesz számára egy matematika óra. A matek órán szerzett sikerélmény boldoggá teszi, és ez kihat a diák összes tantárgyára, tanulására is.

            Nagyon jól éreztem magam, jó volt kimozdulni a megszokott hétköznapokból, megismerni egy addig számomra ismeretlen országot, kultúrát. Bár volt olyan ismerősöm, aki megrémült attól, hogy idegen nyelven kell megszólalni, egyedül kell boldogulni az utazás során, de ezt a kockázatot és élvezetet a jövőben is vállalnám!

Have fun! Learn math trough games!